سدها و دریاچه های مشگین شهر

دریاچه جیران گؤلی JeyranGoli Lake

دریاچه جیران گؤلی در دامنه سبلان کنار شیروان دره، مشگین شهر

برای ورود به صفحه کلیک کنید

توضیحات

  • عکس پس زمینه از: ایمانعلی ایمانی

دریاچه کوچک جیران گؤلی در نزدیکی دریاچه آت گؤلی در جنوب شرقی مشگین شهر و درست چسبیده به شیروان دره قرار دارد. اگر چه وسعت دریاچه کوچک می باشد اما آن محل مناسبی برای آبشخور حیوانات این دره می باشد. وجود خزه های سرسبز اطراف آن، نزدیکی با دیواره های سنگی و صخره های سربه فلک کشیده شیروان دره، باعث به وجود آمدن طبیعتی بکر و ناب در اطراف آن گشته به طور که هر بیننده ای محو زیباییهای آن می گردد. زیبایی غیرقابل وصف این دریاچه باعث شده است تا آن در بین گردشگران، کوهنوردان و علاقمندان بسیار محبوب باشد.

به نظر می رسد که آب جیران گؤلی از چشمه ها و رودهای ایجاد شده از تالاب بالادستی، یعنی آت گؤلی تامین می شود. اما با توجه به قرارگیری آن در ارتفاع بالا در دامنه سبلان، بارشهای فراوان برف و باران نیز می تواند در پرآب شدن آن سهم شایانی داشته باشد.

برای دسترسی به این دریاچه باید به طرف دره موجود در شرق دریاچه آت گؤلی (شیروان دره) پیاده روی نمود و پس از طی مسافتی کوتاه به آن رسید. فاصله آت گؤلی از آبگرم شابیل حدودا ۷ کیلومتر، از شهر لاهرود ۲۷ کیلومتر و از مشگین شهر ۵۴ کیلومتر می باشد. بهترین مسیر برای دسترسی به این دریاچه جاده خاکی از آبگرم شابیل می باشد که تقریبا هموار بوده ولی باید با احتیاط طی شود. مسیر دیگر دسترسی به آن، جاده خاکی و ییلاقی از نزدیکی روستای آلنی می باشد.

تصاویر:

موقعیت دریاچه جیران گؤلی بر روی نقشه گوگل:

[باتوجه به تحریم دامنه های ایرانی توسط گوگل، نقشه های درون سایتی با خطا مواجه می شوند لذا با کلیک روی لینک زیر می توانید مستقیما به مسیر مورد نظر بروید]

https://goo.gl/maps/VSJRrevsF3p

0
تگ ها
برای ورود به صفحه کلیک کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *